Zrobiłem sobie małą noworoczną przejażdżkę z dziećmi, żeby pośmigały na hulajnogach w nadmorskim parku w Sopocie. By wyprawa miała swój konstruktywny wymiar zabrałem kompa z VCDS-em. Silnik był zimny po nocy spędzonej poza garażem w temp. ok. 0 st. C.
Olej: Fuchs 5w30 XTL. Lepkość 70,2 @ 40 st. C, 11,7 @ 100 st. C.
Warunki testu:
Średnia prędkość: 28 km/h
Przejechany dystans (niezakorkowane miasto): 9 km
Czas jazdy: 14 min
Temperatura zewnętrzna: 1,5 - 2,5 st C
Garść szacunków:
Średnie spalanie (komputer): 7,3 l/100 km
Szacunkowa lepkość oleju przy uruchamianiu silnika: 300 cSt
Szacunkowa lepkość oleju w chwili dotarcia do celu: 27 cSt
Wykres wizualizujący temperatury: płynu chłodzącego i oleju, prędkość auta, szacunkową lepkość oleju. Oszacowania lepkości wykonane tym narzędziem: http://www.bobistheoilguy.com/viscosity-calculator/
Ponownie wystąpiło wahnięcie temp. oleju w chwili gdy temp. płynu chłodzącego przekroczyła 42 st. C. Nadal nie chciało mi się znaleźć jakiegoś konkretnego technicznego wyjaśnienia tej okoliczności. Póki co przyjmuję, że TTTM.
Przejechany dystans był mniejszy niż 10 km – w tym kontekście podrzucam dwa ciekawe wykresy z publikacji dwojga autorów z Shell Research & Technology Center (z 2000 roku, więc być może nie całkiem aktualny):
Źródło: http://priuschat.com/forums/attachme...Yg&oi=scholarr
Składając wszystkim najlepsze życzenia noworoczne – wyciągnięcie wniosków z powyższego pozostawiam każdemu z osobna
Edit: Podmieniłem pierwszy obrazek na taki z dwoma osiami X - dokładniej na nim widać.
Olej: Fuchs 5w30 XTL. Lepkość 70,2 @ 40 st. C, 11,7 @ 100 st. C.
Warunki testu:
Średnia prędkość: 28 km/h
Przejechany dystans (niezakorkowane miasto): 9 km
Czas jazdy: 14 min
Temperatura zewnętrzna: 1,5 - 2,5 st C
Garść szacunków:
Średnie spalanie (komputer): 7,3 l/100 km
Szacunkowa lepkość oleju przy uruchamianiu silnika: 300 cSt
Szacunkowa lepkość oleju w chwili dotarcia do celu: 27 cSt
Wykres wizualizujący temperatury: płynu chłodzącego i oleju, prędkość auta, szacunkową lepkość oleju. Oszacowania lepkości wykonane tym narzędziem: http://www.bobistheoilguy.com/viscosity-calculator/
Ponownie wystąpiło wahnięcie temp. oleju w chwili gdy temp. płynu chłodzącego przekroczyła 42 st. C. Nadal nie chciało mi się znaleźć jakiegoś konkretnego technicznego wyjaśnienia tej okoliczności. Póki co przyjmuję, że TTTM.
Przejechany dystans był mniejszy niż 10 km – w tym kontekście podrzucam dwa ciekawe wykresy z publikacji dwojga autorów z Shell Research & Technology Center (z 2000 roku, więc być może nie całkiem aktualny):
Źródło: http://priuschat.com/forums/attachme...Yg&oi=scholarr
Składając wszystkim najlepsze życzenia noworoczne – wyciągnięcie wniosków z powyższego pozostawiam każdemu z osobna
Edit: Podmieniłem pierwszy obrazek na taki z dwoma osiami X - dokładniej na nim widać.
Komentarz